Topeng muka terbaik untuk kedutan: resipi dari alam semula jadi

Topeng muka boleh melawan tanda-tanda usia: kedutan, pori-pori membesar, bengkak dan warna kulit pucat. Prosedur boleh dilakukan di rumah menggunakan sayur-sayuran, buah-buahan, madu, tanah liat dan bahan-bahan lain yang ada.

resipi rakyat untuk peremajaan kulit

Topeng anti-kedut: bantuan alam semula jadi

Topeng adalah item penting dalam program penjagaan kulit. Di rumah, anda boleh menggunakan formulasi siap pakai, tetapi lebih mudah untuk menyediakan campuran nutrien sendiri. Prosedur ini dijalankan 1-2 kali seminggu atau kursus 5-7 topeng setiap hari, diikuti dengan rehat. Komposisi dipilih bergantung pada keadaan dan jenis kulit.

Apabila menggunakan topeng, nutrien dan bahan pelembab memasuki lapisan atas epidermis. Asid buah menggalakkan pembaharuan, penjanaan semula sel dan pengelupasan zarah mati. Kulit menjadi lebih licin dan cerah. Lecithin dan minyak semulajadi menyuburkan, memulihkan keanjalan, melicinkan kelegaan. Komponen pengangkat semulajadi mengurangkan bengkak, menghapuskan ptosis yang berkaitan dengan usia, melembutkan lipatan dalam. Prosedur penjagaan yang berterusan membantu kulit tidak menua, mengekalkan tona dan penampilan yang menyenangkan.

Untuk menjadikan topeng lebih berkesan, ia digabungkan dengan kulit, pelembap harian dan perlindungan matahari kekal.

Kesan topeng kelihatan serta-merta selepas membasuh komposisi. Walau bagaimanapun, ia tidak bertahan lama, wajah mengekalkan rupa segar selama 12-24 jam, dan dalam beberapa kes bahkan kurang. Tetapi topeng mempunyai kesan kumulatif, selepas beberapa prosedur keadaan kulit bertambah baik dengan ketara.

topeng peremajaan kulit

Komposisi diedarkan pada muka dengan berus yang diperbuat daripada gentian sintetik.

Topeng buatan sendiri dan pembalut badan mampu:

  • kedutan halus licin;
  • menormalkan metabolisme lipid air;
  • memulihkan warna kulit yang hilang;
  • ketatkan bujur muka, kembalikan kejelasan kepada ciri;
  • keluarkan bengkak dan bengkak;
  • memperbaiki kulit;
  • menjadikan kulit anjal dan anjal.

Apabila memilih prosedur, kontraindikasi juga mesti diambil kira. Sesetengah komponen boleh mencetuskan kerengsaan, lebih baik menjalankan ujian sebelum prosedur. Sebilangan kecil campuran digunakan pada bahagian dalam pergelangan tangan. Jika gatal-gatal dan ruam tidak diperhatikan, topeng boleh digunakan dengan selamat pada muka.

Untuk topeng, pilih produk yang sentiasa boleh didapati di dalam peti sejuk atau kabinet dapur. Sesetengah komponen boleh dibeli di farmasi atau kedai kosmetik, ia adalah murah, tetapi sangat berkesan.

Untuk rawatan di rumah untuk menghilangkan kedutan, paling kerap gunakan:

  • minyak sayuran yang ditapis (badam, zaitun, kacang soya, pic, biji anggur, bunga matahari);
  • minyak pati;
  • puri dan jus daripada sayur-sayuran, beri dan buah-buahan;
  • tanah liat kosmetik;
  • rumpai laut;
  • madu, propolis dan produk lebah lain;
  • susu, kefir, yogurt;
  • putih telur dan kuning telur;
  • yis roti;
  • merebus herba;
  • oatmeal.

Peraturan untuk prosedur

Mula-mula anda perlu menanggalkan solek dan cuci muka anda dengan buih atau gel lembut. Untuk pembersihan yang lebih mendalam, anda boleh menggunakan pengelupasan: pengelupasan siap pakai dengan asid buah atau gosok berasaskan gula, garam, serbuk kopi. Rawatan ini akan menjadikan kulit lebih mudah menerima, komponen pemakanan topeng akan meresap lebih dalam dan bertindak dengan lebih berkesan. Rambut hendaklah disembunyikan di bawah penutup atau pembalut elastik.

Topeng disediakan segera sebelum digunakan. Dengan penyimpanan yang berpanjangan, ia menjadi kurang berguna. Komponen hendaklah pada suhu bilik, sesetengah produk disyorkan untuk dipanaskan dalam tab mandi air sebelum dicampur.

Untuk mencapai kesan yang optimum, resipi disyorkan untuk diselang-seli.

Campuran itu disebarkan pada kulit dengan hujung jari, sapu kapas atau berus rata khas yang diperbuat daripada gentian sintetik. Topeng tidak boleh digunakan pada kawasan sekitar mata dan bibir. Pada kawasan masalah (dahi, tulang pipi), anda boleh meletakkan lapisan lain campuran. Supaya jisim separa cecair tidak tergelincir dari kulit, selepas menggunakan topeng, disyorkan untuk berbaring dan berehat. Mata ditutup dengan pad kapas yang dicelup dalam teh chamomile sejuk atau teh hitam pekat.

Prosedur berlangsung 10-20 minit. Kemudian sisa-sisa topeng dikeluarkan dengan kain lap basah atau kapas, muka dibilas terlebih dahulu dengan air suam dan kemudian sejuk. Kesimpulannya, adalah berguna untuk mengelap muka dengan ais yang disediakan dari merebus herba: chamomile, pudina, bijak.

sitrus untuk peremajaan kulit

Topeng buah-buahan yang kaya dengan asid semula jadi akan membantu menghilangkan kedutan.

Topeng dari perubahan berkaitan usia pertama

Sebatian berasaskan tanah liat kosmetik mempunyai kesan pengetatan yang sangat baik: putih, hijau atau biru. Mereka mengurangkan liang-liang yang diperbesarkan, menjadikan kulit lebih licin dan padat, menegangkan bujur muka, menjadikan ciri-ciri lebih jelas. Satu perempat cawan susu dipanaskan dan dicampur dengan 2 sudu besar. l kaolin. Jika kulit berminyak, air mineral digunakan sebagai ganti susu. Campuran dikisar dengan teliti supaya tiada ketulan kekal di dalamnya. Topeng diedarkan pada muka dan leher dan disimpan selama 15-20 minit, selepas itu ia dibasuh dengan air suam.

Kulit yang terlalu kering dengan kedutan halus akan diselamatkan oleh balutan minyak hangat. Satu perempat cawan minyak sayuran ditapis dipanaskan dalam tab mandi air. Pada masa yang sama, teh yang kuat dibancuh dalam bekas yang berasingan, ditapis dan disejukkan. Napkin kain kasa dicelup ke dalam minyak suam, diperah perlahan dan disapu pada muka. Mampat minyak digunakan pada muka selama 5 minit, kemudian dikeluarkan, kulit disapu dengan teh yang kuat dan kompres digunakan semula. Selepas 5 minit, kulit disapu semula dengan air rebusan teh. Ia tidak perlu untuk mencuci selepas prosedur sedemikian.

Resipi mudah dan berkesan untuk peremajaan kulit: topeng jus aloe segar. Ia dengan cepat menyegarkan kulit, memulihkannya selepas berjemur, menghilangkan kedutan dan lipatan halus, mengurangkan bengkak. Sehelai daun besar dihancurkan dalam pengisar, jus diperah melalui kain tipis. Kain kapas berlubang untuk mata dan mulut dicelup dalam jus dan disapu pada muka selama 10 minit. Selepas prosedur, adalah berguna untuk mengelap muka dengan ais.

Topeng telur-madu boleh mengatasi kulit yang terlalu kering. Kuningnya disapu dengan 3 titis minyak oren manis, 1 sudu kecil. minyak badam dan jumlah madu cair yang sama. Campuran dipukul dengan teliti dan tambah 1 sudu besar. l. oatmeal dihancurkan. Campuran telur digunakan bukan sahaja pada muka, tetapi juga pada leher dan décolleté. Selepas 15 minit, sisa dikeluarkan dengan kapas lembap.

Topeng buah segar sangat berguna. Pisang masak atau pic dilecek hingga menjadi puri, digabungkan dengan 1 sudu kecil. minyak sayuran dan jumlah jus oren yang sama. Campuran digunakan selama 15 minit. Masker menyegarkan muka, menghaluskan kedutan halus dan mengecilkan pori-pori.

resepi topeng peremajaan kulit

Untuk topeng berfungsi, selepas permohonan, anda perlu mengambil kedudukan mendatar dan berehat.

Bagaimana untuk menghilangkan kedutan dalam: resipi terbukti

Topeng alga sesuai untuk melicinkan kedutan dan lipatan yang ketara. Serbuk kelp kering (3 sudu besar. ) Tuangkan 5 sudu besar. l. air mendidih dan biarkan mengembang. Selepas 10 minit, 1 sudu teh ditambah kepada alga. madu cair dan 3 titis larutan minyak vitamin A dan E. Campuran dicampur dengan baik dan diedarkan ke atas kulit muka dan leher, selepas 25 minit sisanya dibasuh dengan air suam.

Campuran berasaskan putih telur mempunyai kesan pengetatan yang baik. Mereka menegangkan kulit, mengecilkan pori-pori, menjadikan wajah lebih bujur. Protein disebat, digabungkan dengan 1 s. l. jus lemon atau oren dan disapu pada kulit. Topeng paling sesuai digunakan sebagai ubat ekspres, dengan penggunaan yang kerap ia boleh mengeringkan muka.

Topeng yis berguna untuk kulit yang lembap, tona, berkedut. Sekeping kecil yis segar dituangkan dengan susu suam kepada keadaan buburan cecair. Campuran diedarkan pada muka dan leher dengan berus. Selepas 20 minit, topeng dibasuh dengan air suam.